25 سال حضور فرگوسن در منچستر
 
آبی استقلالی
این وبلاگ هم چی درباره ی بازیکنان استقلال مطالب زیبای فوتبال و....
شنبه 14 آبان 1390برچسب:, :: 18:7 ::  نويسنده : آرمان

 

سرمربي 69 ساله و اسکاتلندي منچستريونايتد همچون يک جوان پر شور و انگيزه، پس از پشت سر گذاشتن 25 سال سراسر افتخار، آماده ورود به يک ربع قرن افتخارآميز تازه مي شود.


 

 یکشنبه، ۶ نوامبر سال ۲۰۱۱ روزی فراموش‌نشدنی برای سرآلکس فرگوسن، مربی پرآوازه و ۶۹ ساله منچستریونایتد محسوب می شود. او دقیقا ۲۵ سال قبل در چنین روزی زمام امور «شیاطین سرخ» اولدترافورد را برعهده گرفت. زمانی که بسیاری از شاگردان کنونی‌اش حتی به دنیا هم نیامده بودند.،اما از همان هنگام ساختار و سبک خاص خودش را در عرصه مربیگری نشان داد.

 مربی که از همان بازی نخست تا به امروز با «آدامس» در دهان و با هیجان خاصی خودش را در حین مسابقات کنترل کرده و آنقدر ژرف‌اندیشی و حس جاه طلبی در وجودش بوده تا در شرایطی که عمر مربیگری در عمده جهان در تیم‌های باشگاهی حداکثر به ۴، ۵ رسیده است، او «یک ربع قرن»‌ همه کاره منچستر نام گرفته و این روزها "سرالکس فرگوسن" در فوتبال جزیره و جهان زبان زد خاص و عام است.

 خودش می گوید: سال ۱۹۸۶ وقتی مسئولیت منچستر را قبول کردم، هیچ‌گاه فکر نمی کردم دوران حضورم به ۲۵ سال در اولدترافورد برسد. فکر می کردم حداکثر ۴، ۵ سالی هدایت تیم را برعهده خواهم داشت و بعد به جایی دیگر نقل مکان می کنم. اما اکنون می بینم ۲۵ سال است که در خدمت منچستر هستم و به هیچ‌وجه از این همکاری طولانی، احساس خستگی نمی کنم. اکنون همان شور و اشتیاقی را دارم که سال ۸۶ داشتم. البته منکر گذر زمان و تغییر چهره‌ام نمی شوم. هر چند در وجودم همان شور و نشاط جوانی را سراغ دارم. به طوریکه اگر به آینه نگاه نکنم،‌ باور دارم هنوز همان فرگوسن ۴۴ ساله هستم.

 * فرگی ، مردی برای تمام فصول
 فرگوسن در تمام سال‌‌های که مشتاقانه و پرافتخار برای منچستری‌ها کار کرده، آنقدر میل، انگیزه و اشتیاق فراوان به کار از خود نشان داده که هیچ‌گاه فکر وداع از فوتبال به ذهنش خطور نکرده است. هرگاه که در مصاحبه‌ با خبرنگاران با این سئوال که چه زمانی با مربیگری وداع خواهید کرد؟ مواجه شده، مستقیم یا غیر مستقیم از میل فراوان خود برای ادامه و استمرار همکاری سخن گفته است. در تمام این دوره طولانی طولانی تنها یک مقطع وجود داشته که او خودش خواسته از ادامه همکاری سرباز زند.
او می گوید: سال ۲۰۰۱ می خواستم کناره‌گیری کنم. احساس می کردم تیم ریتم و آهنگ یکسانی ندارد و مرتب دستخوش نوسان می شود. اما مقامات تیم مرا در نهایت از فکری که داشتم، منصرف کردند.

 *رکوردار قهرمانی به لطف فرگی
 زمانی که این مربی توانمند مسئولیت منچستر را پذیرفت، شیاطین سرخ کارنامه‌ای بس چشمگیر همچون اکنون به لحاظ کسب افتخارات متعدد نداشتند. درست است در آن هنگام منچستریونایتد یکی از تیم‌های بزرگ انگلیس برشمرده می شد،‌ اما به لحاظ شمار افتخارات تحت تاثیر قدرت‌های مثل لیورپول قرارداشت.

 او می گوید: در بدو شروع همکاری می دیدم لیورپول از نظر کسب افتخار، تیم اول لیگ برتر است. مهم‌ترین انگیزه من شاید برای استمرار همکاری همین موضوع بود. این که با آنفیلدی‌ها رقابت کنم و افتخار به دست آورم. سرانجام پس ازسال‌ها زحمت و ممارست، به جایی رسیدم که اکنون منچستر را بالاتر از لیورپول می بینم.

 به این ترتیب مربی که ۲۵ سال قبل حتی حاضر شد با رقمی به مراتب پایین تر از زمان حضور در آبردین، کار کند، آنقدر مقام برای یونایتدی‌ها به ارمغان آورد که باشگاهش رقم دستمزد سالیانه‌ای بالغ بر ۷.۶ میلیون یورو را برایش قائل شد.

 *تبدیل منچستر تا یک قدرت جهانی
 با وجود انگیزه‌های فراوان و عزمی آهنین، فرگوسن تیم شمال کشور را به لحاظ ورزشی و حتی اقتصادی به قدرتی قابل اعتنا و کاملا موفق در سطح جهانی تبدیل کرد.
 تحت هدایت او تیم او به دو مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا رسید.
 سپس کاری کرد تا سرمایه در گردش آن بالغ بر ۳۵۰ میلیون یورو بالغ شود. در این میان جالب است بدانیم که به موجب یک تحقیق صورت گرفته اکنون در گستره جهانی، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر علاقمند و هوادار این تیم سرخ‌پوش هستند. گرایشی که بی شک تحت تاثیر زحمات وافتخارات او حاصل شده است.

 *فرگوسن، مربی با انضباط و وقت‌شناس
 در مورد علت موفقیت‌های سرالکس دلایل مثبت زیادی را می توان بر شمارد. اما شاید یکی از عللی که تاکنون کمتر مورد بحث قرارگرفته، وقت شناسی و نظم خاص او است. از این نظر خیلی‌ها می گویند فرگی یک بریتانیایی با خون آلمان‌ها است که به فرصت شناسی و نظم در جهان معروف هستند.زیرا او در تمام سال‌های که با افتخار هدایت یونایتدی‌ها را برعهده دارد، صبح‌ها ساعت ۵ از خواب برخاسته و راس ۷:۳۰ در دفترش در محل باشگاه حضور داشته است.
 نکته جالب در این میان شور و اشتیاق فراوانش در خلال روز بوده است. چرا که همواره آخرین نفری بوده که از محل کارش خارج شده است.
 او می گوید: فکر می کنم نه فقط مربیان بلکه همه مردم درامور کاری خود باید وقت شناس و منظم باشند. اگر اینگونه عمل نکنند، به اهداف خود، بعید است برسند. من هم همین رویه را دنبال کردم و خوشحالم که ثمره‌اش را نیز دیدم.

 وی ادامه می دهد: در همین ارتباط بد نیست یک خاطره تعریف کنم . در سال ۲۰۰۱ وقتی منچستر یکبار دیگر قهرمان انگلیس شد، فردایش من حتی نیم ساعت زودتر یعنی ساعت ۷ در محل کارم حاضر شدم. این مساله باعث حیرت دست‌اندرکاران باشگاه شد. از من علت را پرسیدند که تنها به ذکر این جمله بسنده کردم که اکنون که قهرمان شدیم، باید احساس مسئولیت کرده و بیشتر کار کنیم.

 *مربی که به ستارگانش باج نداد
 علاوه بر وقت‌شناسی و نظم، او از یک خصیصه کاری‌اش نیز باید نام به میان آورد: عدم باج‌دهی به ستارگان.
 فرگی در تمام سال‌های که برای منچستر فعالیت کرده و افتخار آفریده، ستارگان بیشماری را پرورش داده و به اوج شهرت و محبوبیت رسانده است. از این دسته بازیکنان می توان به اسامی همچون روی کین، دیوید بکام، رود فان نیستلروی یا کریستیانو رونالدو اشاره کرد.
او که قدم به قدم این بزرگان را با الفبای فوتبال کاملا حرفه‌ای و رده بالا آشنا کرد، هرگاه که چنین ستارگانی بیشتر از حد خود مطالبه دارند ، به سرعت نسبت به این امر واکنش مقولانه مدیریتی نشان داد و آنان را از تیم بیرون گذاشت.

 در شرایطی که در همه جای فوتبال جهان،‌ تیم‌ها اسیر باج و زیادخواهی‌های از سوی ستارگان خود می شوند، اما فرگی، این «پیر فوتبالی»‌ که هنوز دلی جوان دارد، آنقدر در این زمینه به دقت و استادانه عمل کرده است، رفتارش مدل و الگوی سایر همکارانش در تیم‌های گوناگون شده است.

 *فرگی در مورد دیگران چه نظر می دهد؟
 در مورد گری نوویل:
به نظرم از همان زمان که هنوز یک اینچ (۲.۵ سانتی متر ) قد نداشت، بهترین مدافع میانی در کل بریتانیا بود. البته پدرش هم قدی کوتاه داشت.

 در مورد پل اینس:
در مورد او همین را بگویم اگر بازیکنی انگیزه و حسی مثل او داشته باشد،‌ آنقدر قدرتمند خواهد بود که حتی کوه اورست را فتح کند.

 در مورد ایتالیایی‌ها:
وقتی یک ایتالیایی به من بگوید که پاستا در ظرف هست. به حرفش اعتنا نمی کنم و خودم می روم امتحان کنم تا مطمئن شوم. چون آنها استاد مبالغه در کلام هستند.

 در مورد فینال فراموش نشدنی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹:
هنوز هم نمی توانم باورش کنم. واقعا آن پیروزی را باور نمی کنم.فوتبال؛ جهنمی خونین.

 در مورد لیورپول:
دیگر چالش من نیست. قبلا چالش من بود که رکورد قهرمانی‌شان را کنار بزنم.

 در مورد پرتاب کفش به طرف دیوید بکام:
یک حادثه مسخره بود. اگر صد یا میلیون مرتبه دیگر آن را باز تکرار کنم، نمی توانم آن گونه به هدف بزنم.

 در مورد فیلیپو اینزاگی:
این جوان گویی از همان بدو تولد در آفساید به دنیا آمده است.

 در مورد آرسن ونگر:
مردم می گویند این آقا یک مربی با هوش است. فکر می کنید واقعا این حرفی درست است که به ۵ زبان حرف می زند؟ بگذارید بگویم من جوانی ۱۵ ساله را از ساحل عاج را می شناسم که به ۵ زبان حرف می زند.

 در مورد خوزه مورینیو:
همه چیز را در خودش دارد. وقتی با هم رقابت داشتیم و باید در کنفرانس قبل از بازی شرکت می کردیم، مرتب به من زنگ می زد و چیزهای را به من هدیه می کرد.

 در مورد رافائل بنیتس:
فکر کنم او مربی عصبی است که باید بر رفتارش بیشتر تسلط یابد.

 در مورد اولدترافورد:
موقعی‌که به اینجا آمدم، فضای مرگباری وجود داشت. گویی بیرون آن مراسم سوگواری برگزار می شود.

 * ۱۰ نکته از مربی ربع قرن:
۱- نام: سرآلکساندر ‌چاپمن فرگوسن
۲- تاریخ تولد: متولد ۳۱ دسامبر سال ۱۹۴۱
۳- محل تولد: گلاسکو اسکاتلند
۴- پست بازی در جوانی: مهاجم
۵- تیم‌های دوران جوانی: کوئینز‌پارک‌رنجرز، سنت جانستون، دانفرمیلن، گلاسکو رنجرز، فالکریک، آیریونایتد
۶- تیم‌های دوران مربیگری: ایست استرلینگ شایر، سن‌میرن، آبردین، ملی اسکاتلند، منچستریونایتد
۷- محل سکونت:‌ویلم‌شاو همراه با همسرش کتی فرگوسن
۸ – تعداد فرزندان:‌ سه پسر به اسامی مارک و دو قلو های دان و جیسون
۹- افتخارات با منچستریونایتد: ۱۲ قهرمانی لیگ برتر، ۵ قهرمانی جام حذفی، ۴ قهرمانی جام اتحادیه،‌۱۰ قهرمانی جام خیریه، ۲ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا،‌ یک قهرمانی جام جامداران، یک قهرمانی سوپرجام، یک قهرمانی جام بین قاره‌ای
۱۰- ۱۰ عنوان مربی برتر سال انگلیس
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آبی استقلالی و آدرس footnet.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 183
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 183
بازدید ماه : 2773
بازدید کل : 44830
تعداد مطالب : 1181
تعداد نظرات : 72
تعداد آنلاین : 1